Octant is ambitieus. Wij streven continu naar verbetering en groei. Wij vinden het belangrijk om kwalitatief, modern onderwijs te bieden, passend bij ieder kind. Digitale vaardigheden en talentontwikkeling zijn belangrijke pijlers en ook onze medewerkers zijn nooit uitgeleerd. Zo zijn onze scholen een fijne plek voor iedereen.
Nieuwsgierig naar de leerling én naar de medewerker van de toekomst, gaan we met dit ambitieplan de komende jaren samen met geloof en vertrouwen tegemoet.
Met dit jaarverslag leggen wij verantwoording af over het gevoerde beleid in het afgelopen jaar. Ook dit jaar doen wij dat met trots. Trots op de passie en betrokkenheid bij het werk van alledag op de scholen en het bestuursbureau, maar ook op de gezamenlijkheid waarmee de nieuwe schoolplannen en het Ambitieplan 2023 – 2027 tot stand zijn gekomen.
Octant telt negen christelijke basisscholen, waaronder een kindcentrum en een school voor speciaal basisonderwijs, verdeeld over tien locaties in Pijnacker, Nootdorp, Delfgauw en Den Haag. Ons belangrijkste doel is de individuele talenten van de circa 2.700 leerlingen (en 250 medewerkers) tot hun recht laten komen. Op onze scholen doet ieder kind ertoe. Daarom leren we onze kinderen om hun eigen keuzes te maken. Op die manier zijn onze leerlingen klaar voor de toekomst. En die is prachtig!
Onze visie is gebaseerd op 'samen bereik je meer'. Voor leerlingen, ouders en medewerkers. We streven er naar om het beste uit onze leerlingen te halen. 'Groei' vinden we dan ook belangrijk. Onze kernwaarden zijn leidend voor ons handelen: Elke Octantschool vult de Octant kernwaarden op hun eigen manier in. Alle negen scholen hebben daarmee dezelfde uitgangspunten en hun eigen identiteit.
Kinderen leren met elkaar en van elkaar. Bovendien wordt de moderne maatschappij de school binnengehaald door extra aandacht voor 21ste eeuwse vaardigheden. Technologie (laptop, tablet, computer) speelt daarin een belangrijke rol.
De leerlingen hebben grip op hun eigen leerproces en leren verantwoording nemen voor hun eigen gedrag. Ze weten wat ze kunnen en willen bereiken en weten hoe ze dat kunnen bereiken. Ook onze leraren zijn nooit uitgeleerd en werken planmatig aan de verbetering van hun eigen kennis- en kwaliteitsniveau.
De ander leren kennen en van daaruit samen leren en samenwerken. Zo werken we samen in de klas, in de school, met ouders en met alle partners die we nodig hebben om een goed onderwijsaanbod neer te zetten. Onze kernwaarden ervaren we als kracht om onze ambities voor de toekomst te kunnen waarmaken.
Al voordat in 1917 wettelijk bepaald werd dat openbaar en bijzonder onderwijs gelijkwaardig zijn en recht hebben op dezelfde financiële steun van de overheid, ontstonden er in Pijnacker en Nootdorp initiatieven om te komen tot de stichting van christelijke scholen. In 1908 wilde het gereformeerde deel van Pijnacker een eigen school stichten. Zij kregen daartoe echter geen toestemming. Een maand later (1909) werd de 'Nederlandsche Hervormde Schoolvereeniging' opgericht met als doel 'het verkrijgen van eene school met den Bijbel'. Deze school kwam aan de Stationsstraat te staan. De gereformeerde kinderen gingen voorlopig naar een school in Berkel.
In 1920 werd de eerste Gereformeerde school gesticht, een drieklassige school aan de Zuidweg (Koningshof) in Pijnacker. Eigenaar was de Gereformeerde Schoolvereniging in Pijnacker en Nootdorp. De oudste school van Octant is in 1969 omgedoopt tot Beatrixschool. Ook in Delfgauw (CNS Delfgauw) en Oude Leede (Margrietschool) kwamen scholen, gesticht door de Hervormde Schoolvereniging. Later zijn deze twee scholen gefuseerd tot Triangel die nu in Delfgauw te vinden is.
In 1970 zijn de Hervormde en Gereformeerde schoolverenigingen gefuseerd. Deze fusie kreeg een vervolg na de gemeentelijke herindeling van Pijnacker en Nootdorp waarna ook de Regenboog onderdeel zou uitmaken van deze besturenfusie. In de jaren daarna is de stichting verder gegroeid met het stichten van een aantal nieuwe scholen in Pijnacker-Zuid en Den Haag (Ypenburg).
Bestuur en toezicht is bij Octant vormgegeven volgens het zogenaamde 'Raad van Toezichtmodel'. Hierbij is sprake van een organieke scheiding tussen het College van Bestuur als bevoegd gezag en de Raad van Toezicht als intern toezichthouder. De Raad van Toezicht houdt toezicht op de uitvoering van het beleid van het College van Bestuur èn op het reilen en zeilen van de organisatie als geheel. Daarnaast treedt de Raad van Toezicht op als sparringpartner en klankbord van het College van Bestuur en zorgt in de rol van werkgever voor een zo goed mogelijk functionerend College van Bestuur.
De leden van de Raad van Toezicht vormen een team dat samenwerkt om de kwaliteit van toezicht voortdurend te verbeteren. De samenstelling en benoeming van de leden vindt plaats volgens de bepalingen, zoals opgenomen in de stichtingsstatuten van Octant. Daarbij wordt gestreefd naar een variëteit aan expertise en competenties èn naar een brede vertegenwoordiging vanuit de maatschappelijke omgeving.
Op de Octantscholen worden voortdurend beslissingen genomen. Ze gaan over zaken die te maken met het onderwijs of met de school zelf. Deze beslissingen hebben invloed op leerlingen, ouders en medewerkers. In de Wet Medezeggenschap Onderwijs (WMO) heeft de overheid geregeld hoe alle betrokkenen mee kunnen denken en beslissen. Dit gebeurt in de (Gemeenschappelijke) Medezeggenschapsraad.
In de (G)MR worden met de schooldirectie en het schoolbestuur overlegd over: de kwaliteit en verbetering van het onderwijs, het formatieplan, personeelszaken (vacatures, scholing leraren), het school(jaar)plan, de schoolgids, de besteding van geld en het onderhoud van het gebouw.
Meer informatie over medezeggenschap van uw school vindt u op de website van de school of in de schoolgids. De GMR is te bereiken via: gmr@octant.nl
Voorzitter College van Bestuur
Dhr. Harry Bosma
Toezichthouders
Dineke Melker (voorzitter)
Jessica van Ruitenburg (vice voorzitter)
Natascha Niemeijer (lid)
Antoinette de Graaf- Driesen (lid)
Vincent den Boer (lid)
Leden
Oudergeleding
Maarten Kees van Breukelen (voorzitter)
Andréa Vissers
Rindert Groeneveld
Natalija Camber
Lerarengeleding
Lisette van Wijk
Fia van Meeuwen